5 sunne energirike retter med Maria Arlén

5 sunne energirike retter med Maria Arlén

Lege og ernæringsekspert Maria Arléns favorittretter med sjømat for ekstra energipåfyll.

Rettene Maria har valgt ut metter godt, smaker mye og er enkle å lage i tillegg til å være sunne. Rettene også enkelt gjøres laktosefri og glutenfri, slik at de fleste tåler dem.

1. Omelett med reker

– Omelett er kjapt å lage, og utrolig næringsrikt. Reker i omelett gir et magert, protein- og næringsrikt tilskudd. Reker er spesielt rike på den sterke antioksidanten selen, men inneholder også næringsstoffer som blant annet folat og den fettløselige vitamin A. Ha reker ferdig renset i kjøleskapet, så er det enkelt å bruke det i omeletten som frokost, lunsj eller middag.

Tips: Du kan bytte ut matfløte med vann om du vil ha en magrere versjon eller uten melkeprodukter.

2. Ovnsbakt torsk med cæsarsalat

– Cæsarsalat er en av mine favorittsalater, og med torsk blir det en ny frisk vri på den! Denne retten er utrolig enkel å lage, og torsken kan til og med tilberedes i mikrobølgeovn. I denne salaten får man mye mettende proteiner fra fisken, i tillegg til flere andre næringsstoffer. Grønnsakene tilfører retten en ekstra antioksidant-boost. Perfekt som middag eller lunsj.

3. Kveite på asiatisk vis

– Denne suppen er en virkelig smaksbombe! Den varmer godt, samtidig som den er deilig kremete og metter godt. Jeg liker å ha suppe i alle fall én gang i uken. Det er enkelt å lage og ikke minst godt! Kveite inneholder mye omega-3-fettsyrer og i tillegg gode mengder av vitamin D som kroppen har ekstra behov for i vintermånedene. Denne suppen er i tillegg gluten- og laktosefri, slik at de fleste tåler den.

4. Laks med mais og pinjekjerner

– Wok er smakfull og perfekt helårsmat! Også er det så enkelt å «kaste» sammen en wok av det man har i kjøleskapet. Denne woken inneholder laks, som gir et godt tilskudd av omega-3-fettsyrer og vitamin D.

5. Ceviche med ørret og kveite

– Ceviche er utrolig friskt, smakfullt og ikke minst enkelt å lage. Denne cevichen inneholder fete fisketyper som ørret og kveite, og det gjør at den gir viktig tilskudd av omega-3-fettsyrer og vitamin D.

Tips: Man kan også bytte ut en av fisketypene med torsk om man vil ha litt variasjon. Ceviche i seg selv er svært lav på karbohydrater. Istedenfor tortillachips kan du bruke potetlomper, potetlompechips, brun ris eller byggrynsris.