Tips til raske rutiner på kjøkkenet

Tips til raske rutiner på kjøkkenet

Litt planlegging, det riktige innholdet i skapet og gode rutiner ved kjøkkenbenken hjelper deg å lage smakfulle og sunne middager hele uken, også når den består av travle dager.

God planlegging er nøkkelen til et sunt, godt og variert kosthold. Med noen knep på kjøkkenet går også middagslagingen fortere, og du får mer energi til alt det andre du skal gjøre i løpet av ettermiddagen.

Lag ukemeny

Bruk en halvtime hver søndag for å planlegge familiens ukemeny. Da ligger mye til rette for en gode og sunne middager. Her er noen tips når dere planlegger menyen:  

  • Sørg for at barna får med sine sjømatfavoritter på menyen. Havets skattkiste er spennende, og innholdet kan varieres etter hva du har i kjøleskapet.

  • Noen retter kan du lage dobbel porsjon av en dag, for å ha en rask middag senere i uken, for eksempel fiskegrateng. Stek den ene og sett den andre tildekket i kjøleskapet.

  • Noen andre menytips kan være stekt laks med potetmos, en favoritt det tar kort tid å lage. Ovnsbakte retter er veldig enkle og gir deg tid til å dekke bordet mens maten står i ovnen. Prøv ovnsbakt sei, så ser du selv.

Ha basisvarer i huset

Enkelte basisvarer er alltid smarte å ha tilgjengelig når du vil ha middagen på bordet i en fei.

  • Det såkalte metningsgarnityret til middagene er fellesbetegnelsen for den delen av måltidet som skal gi metthet, som oftest ris, pasta, poteter eller brød. Bruk gjerne fullkornsvarianter.

  • Grønnsaker er sunt og viktig tilbehør. Gulrøtter, kålrot, selleri, kål, løk og purre holder seg lenge i kjøleskapet og tilfører middagen en mengde mineraler og vitaminer.

  • Sørg også for å ha smør, olje eller margarin til steking, litt lettrømme eller matfløte, buljong og hermetiske tomater.

  • Hvis du i tillegg har noen spennende og holdbare supper og sauser i pose eller på glass, har du alt du trenger for å sette sammen en rask og sunn hverdagsmiddag.

Sjømat raskt og enkelt

Når basisvarene er på plass, mangler du bare hovedingrediensen: Sjømat. Også den kan du handle inn noen dager på forhånd.

  • I dagligvarebutikken finner du fiskemat som er pakket slik at du fint kan gjøre innkjøp noen dager før du skal lage middagen, slik som ulike typer fiskekaker, fiskepudding eller fiskeboller.

  • Fiskefilet finnes også i ulike varianter i frysedisken, for eksempel enkelpakker med fileter. Disse kan du ta ut av fryseren om morgenen og legge i kjøleskapet, da har du muligheten til å ta ut akkurat så mye som du trenger.

  • Husk at fryst fisk tiner raskt om du legger pakken i kaldt vann når du kommer hjem.

Ryddig kjøkken

Det er ikke uten grunn av det ser ut som det gjør når kokker lager mat på TV. Prøv selv, og se hvorfor.

  • Sørg for å ha alle råvarene ferdig målt i praktiske skåler på kjøkkenbenken før du begynner å lage middag. Da sparer du tid, og det blir enklere å holde det ryddig.

  • Vask og rydd av benken, sett skåler i oppvaskmaskinen og matvarene inn i skapet underveis i matlagingen. Da kan du slappe av og nyte den ferdige middagen uten å grue deg til ryddejobben etterpå.