Marit Bjørgen la om kostholdet sitt og ble verdens beste kvinnelige skiløper

Slik ble Marit Bjørgen verdens beste skiløper

Etter en lang og tøff periode med ujevn prestasjon og mye sykdom, la den norske skistjernen Marit Bjørgen om kostholdet. Med stort fokus på sjømat har både resultatene og helsen de siste årene vært helt på topp.

– Med mer fisk og skalldyr på menyen har kroppen min det mye bedre. Maten jeg putter i meg er drivstoffet mitt, så det er viktig å spise både variert og næringsrikt for å prestere optimalt på toppnivå. Det å inkludere mer sjømat i kostholdet, har vært en veldig viktig faktor for min prestasjon de siste årene, sier en av verdens mestvinnende langrennsløpere, Marit Bjørgen.

Se Marits favorittoppskrifter her

La sjømat være en del av kostholdet

For trønderjenta og andre toppidrettsutøver er det viktig å holde seg frisk i lange, tøffe perioder. Det er stort press på kroppen som skal bygge muskler, yte maksimalt og restituere seg raskt.

I flere år slet Marit med mye sykdom og ujevn prestasjon, og etter et dårlig VM i 2009 måtte hun ta noen grep.

– Legen min oppfordret meg til å spise mer sjømat, så jeg la om kostholdet. Det har jeg ikke angret på. Med fisk og annen sjømat som en stor del av det daglige kostholdet de siste årene, har kroppen min prestert på toppnivå og jeg er nesten aldri syk, forteller Marit og smiler fra øre til øre.

Sjømat er viktig – uansett

Et balansert og næringsrikt kosthold med mye sjømat er viktig uansett om du driver med sport på høyt nivå eller bare ønsker en sunn og god livsstil. Sjømat inneholder masse essensielle næringsstoffer som kroppen trenger, blant annet mye omega 3-fettsyrer som er bra for både hjertet og hjernen og som gir et bedre immunforsvar.

Vitamin D, vitamin B12, protein, selen og jod er andre viktige næringsstoffer som bidrar til en bedre helse og som det er mye av i sjømat.

Fisk på menyen

Med enkle grep kan du inkludere sjømat på menyen. Marits hverdagsfavoritter som laks og pasta eller ovnsbakt laks med grønnsaker er raske å lage og faller i smak hos både store og små.

– Fisk er enkelt og raskt å tilberede i en travel hverdag med jobb, trening og små barn. Selv spiser jeg minst tre sjømatmiddager i uken, i tillegg spiser jeg fisk på brødskiven, sier Marit som også elsker sushi, gjerne hjemmelaget.

– Et sunt kosthold med mye sjømat er avgjørende for en god helse og gode prestasjoner, enten det er i skisporet eller på skole og jobb, så jeg oppfordrer alle til å spise mer sjømat.