Sjømat til mange

Sjømat til mange

Det er lett å lykkes med sjømat, og stemningen rundt langbordet blir like god som maten. Her får du tipsene til hvordan du lager mat til mange.

Vil du være helt sikker på å lykkes første gang du lager sjømat til mange, bør du prøve deg på bacalao eller fiskesuppe. Det er retter som nærmest tilbereder seg selv i gryten eller formen - enkelt og greit!

Se oppskrift: Bacalao til mange

Se oppskrift: Fiskesuppe til mange

Tips når du lager mat til mange

  • Jobb ryddig! Rens fisken, skjær grønnsakene og fjern avfall. Når du så tar fram grytene kan det gjerne se ut som starten på en post på en matblogg: Råvarer i rene boller på ryddige benker.

  • Husk at det tar litt lengre tid å lage mat til mange. Du har flere grønnsaker å kutte og en større mengde å varme opp.

  • Du kan bytte ut tilbehør hvis du har få kokeplater. Bruk brød i stedet for varme poteter og en frisk salat i stedet for varme grønnsaker.

Hvordan beregne nok mat?

Grunnregelen når du beregner mat til mange, er at du får en halv porsjon ekstra for hver gang du fordobler oppskriften.

Du bør også tenke vekt i stedet for antall når du beregner ingredienser. Hvis du har store gulrøtter, er det ikke sikkert du trenger dobbelt så mange selv om du fordobler oppskriften. Dette gjelder også krydder! Ikke multiplisere opp salt og annet krydder like mye som resten av oppskriften. Smak deg fram!

Her er noen standardmål du kan bruke for å beregne mat til mange:

  • 200-250 gram mager fisk og 150-180 gram fet fisk per person

  • 2-3 personer per kilo reker med skall

  • 150-200 gram av både poteter og grønnsaker per person

  • 0,5 – 1 dl saus per person

  • Totalt 700 gram mat per person i gryter eller supper som hovedrett

Tips! Skjær opp i små stykker i stedet for færre store av mat som du regner med gjestene vil forsyne seg av flere ganger.