Legg sjømat i matpakken

Legg sjømat i matpakken

En sunn og smakfull sjømatpakke kan hjelpe både små og store med å holde konsentrasjon og energinivå oppe gjennom dagen. 

Sjømat inneholder en rekke næringsstoffer som kroppen din trenger. De marine omega 3-fettsyrene kobler hjernecellene dine bedre sammen og virker positivt på både læring og konsentrasjon. Derfor er det smart å spise sjømat midt i skole- eller arbeidshverdagen.

Gode tips til sjømat i matpakken
Å bruke sjømat i matpakken er enklere enn du tror. Her får du noen gode tips å ta med deg på veien:

  • Bruk rester av fiskemiddagen (kokt, bakt eller stekt fisk) til salat, på brødskive, i tortilla eller pitabrød

  • Fiskekaker egner seg veldig godt i matpakken, på for eksempel brød, i tortilla eller skåret i terninger i salat

  • Røykt laks, makrell i tomat og reker passer fint i matpakken

  • Lag omelett med røykt laks eller rester fra fiskemiddagen

  • Bruk grovt brød, grønnsaker og sunne dressinger sammen med fisken

  • Ha skåler med oppkuttede grønnsaker, dressing og ulike typer fisk i kjøleskapet, så er det enklere for hele familien å lage sin egen sunne sjømatpakke

Lag sjømatpakken kvelden i forveien
For å spare tid på morgenen kan det være lurt å lage matpakken kvelden i forveien. Da har du som regel bedre tid og sikrer et godt og næringsrikt måltid til lunsj neste dag.

Hold sjømatpakken kald
Hvis du ikke har kjølemuligheter på skole eller jobb, men ønsker å holde matpakken kald, kan du fryse ned en liten plastflaske med juice, smoothie eller vann i fryseren hjemme og legge den i eller inntil matboksen. Innholdet vil etter hvert tine slik at du kan drikke det. Du kan også bruke små kjøleelementer som du finner i butikker som selger kjøkkenutstyr. Noen butikker selger også matbokser med kjøleelement.

Les også: Travel mammas tips til sjømatpakker