Slik spiser du sunt i julen

Slik spiser du sunt i julen

– Om man klarer å lage én av julens middager med fisk og godt tilbehør er man allerede langt på vei, sier lege og ernæringsekspert Maria Arlén Larsen.

Mange forbinder julen med mye feit mat og søte desserter, men julen rommer også muligheten for mye god, sunn og deilig mat. Hvit fisk som torsk og kveite, er særlig populært i julen, og dette er ifølge Maria Arlén Larsen helt perfekt å spise i julen.

– En hvit jul skal man ikke kimse av, og kommer helt til sin rett i denne sammenhengen. Hvit fisk er nemlig utrolig nærings- og proteinrikt, men viktigst av alt kjempegodt! Om man klarer å lage én av julens middager med fisk og godt tilbehør er man langt på vei, og da tenker jeg ikke kun på den tradisjonelle lutefisken. I tillegg hører både røkt laks eller ørret og syltet sild til julens koldtbord og julefrokost.

Hvis man vil utfordre den klassiske røykalaksen, så kan man jo prøve juleinspirert laksetartar til eggerøren i stedet for.

Se: Mange gode juleoppskrifter her

Kveite som julens favoritt

Maria forteller at hun er ganske tradisjonell når det gjelder sine egne favoritter i julen, men liker å marinere maten i «julete» krydder eller variere med utradisjonelt tilbehør.

– Min absolutte favoritt i jula er kveite med godt tilbehør. Jeg har veldig gode minner av at mormor lager denne i jula, og denne tradisjonen føres videre. Kveita har masse smak, og når den stekes riktig blir den kjempesaftig. Gravet laks med dill er også en stor favoritt. Den spiser jeg helst med god, hjemmelaget sennepssaus og poteter.

Les også: Slik lager du julens beste kveitemiddag

Fet fisk er bra for fettforbrenningen

Både kveite og laks er fet fisk, og inneholder store mengder av de essensielle omega-3-fettsyrene som er sunt for hjerte- og hjernehelse. Men ifølge Maria har fettsyrene også andre positive egenskaper.

– De har vist seg å være bra for fettforbrenningen etter måltidene, noe som er særlig fordelaktig i jula, da det er mye fet mat, forteller hun.

Lutefisk er full av smak og tradisjoner, og gir umiddelbar feststemning. Den er en klassiker både i julen og som førjulsmiddag. Den er også er favoritt hos Maria.

– Jeg må ha lutefisk minst én gang i julen. Torsk er en sunn, smakfull og mager fisk, med masse mettende proteiner!

Les også: Torsk som julemiddag – en god norsk tradisjon!

Sunt tilbehør til julens sjømat

Tilbehøret til fisken er nesten vel så viktig, og også her er det masse muligheter for sunne og gode alternativer.

Det viktigste er jo at det skal smake godt, og det er en bonus at det er sunt – slik at man får «i pose og sekk». Jeg synes frukt som fiken, dadler og aprikoser passer svært godt til julens smaker, og her kan man velge om man skal marinere, gratinere eller gjøre sin egen vri. Frukt inneholder viktige næringsstoffer og antioksidanter som bekjemper frie radikaler i kroppen, i tillegg til naturlig sukker. For øvrig synes jeg «julenøtter» gjør seg svært godt som tilbehør, for eksempel valnøtter og mandler. Nøtter inneholder sunne fettsyrer som kroppen har godt av, samt mineraler og vitaminer som styrker kroppen, forklarer legen.

Se oppskrift: Enkel og hjemmelaget nøttesild

Kål kan motvirke kreft

Maria forteller at hun pleier å tilføre enda litt mer av de gode julesmakene ved å steke appelsin som er marinert med litt nellik og servere til hvit fisk.

– For øvrig er jeg kjempeglad i tradisjonelt tilbehør som for eksempel rosenkål, blomkål og brokkoli. Alle disse tilhører kålfamilien. Visste du at de i studier har vist seg å inneholde stoffer som kan motvirke kreft? Fin bonus, i tillegg til at de er friske og gode! avslutter hun.

Tips til drikke julematen? Se hva som passer til lutefisk, torsk, kveite og sild