Sommerens sunne salater til sjømat

Sommerens sunne salater til sjømat

Her får du fire fristende salater til sommermaten. Alle salatene er proppfulle av næringsstoffer og passer godt til alle typer grillet eller stekt fisk.

Sommeren er grilltid. Det er da mange ønsker å spise enkel, lett og frisk mat. Samtidig vil vi gjerne både tilberede og spise maten ute. Hva passer vel da bedre enn å grille sjømat og servere den med sunt og godt tilbehør?

Se tips og triks: Seks ulike måter å grille fisk på

Norges sjømatråds matfaglige ansvarlig, Iselin Bogstrand, guider deg gjennom fire fristende salater du kan servere til sommerens grillmat. 

- Disse salatene kombinert med deilig sjømat er proppfull av næring og er en veldig fin brikke i et ellers variert kosthold, sier hun.

1. Salat med nektarin og mozzarella

På varme sommerdager er det ekstra godt med lette middagsretter. Her har vi en skikkelig frisk sommersalat med søt og god nektarin i hovedrollen.

- Nektarin er som andre grønnsaker og frukt, rik på fiber som gir metthetsfølelse. Fyller man på med frukt og grønnsaker vil mageinnholdet øke i volum noe som gir oss en metthetsfølelse. Timian er svært rik på fiber, kalsium og jern. Jern spiller en sentral del i kroppens evne til å frakte oksygen rundt i kroppen. For lite jern er vanlig hos unge kvinner og kan gjøre deg slapp og trøtt.

Salat med nektarin og mozzarella er veldig godt til grillet ørret eller laks. 

2. Salat med makrell og rømmedressing

Makrell er sommermat som smaker helt nydelig på grillen. I denne oppskriften grilles makrellen med cherrytomat og asparges, og komplimenteres med en dressing til.

– Makrell har et høyt innhold av marine omega-3-fettsyrer som reduserer risiko for hjerte- og karsykdom, solbrenthet og leddplager. At det er en del parmesanost i denne salaten gjør den til et fullverdig måltid. Parmesan inneholder enda mer kalsium og jod en vanlig hvitost. Sammenlignes makrellsalaten med de andre salatene her, skiller denne seg ut ved at den er en hovedrett, et måltid i seg selv, mens de andre salatene er tilbehør.

Salat med makrell og rømmedressing er et fullverdig måltid, og kjempegod frisk og lett middag om sommeren.

3. Salat med søtpotet og jordbær

Denne salaten med søtpotet, jordbær og fetaost passer til alle typer fisk, særlig til laks og ørret. Et godt tips er å servere den til grillede laksespyd.

– Søtpotet inneholder betakaroten, A-vitamin, som spiller en viktig rolle for synet. Jordbær er rike på C-vitamin. Ruccola er rik på fiber, som holder oss lengre mett og gir en god metthetsfølelse, samt bedrer fordøyelsen, sier Bogstrand.

Forslag til passende marinade: Sitronmarinade til laks eller ørret

Salat med søtpotet og jordbær inneholder masse viktige næringsstoffer, og er knallgod til grillet laks og ørret.

4. Asiatisk salat

Denne asiatiske salaten er en skikkelig frisk smaksbombe, med både rødløk, reddik og alfalfaspirer.

– Alfalfaspirer er svært rike på proteiner til tross for sitt lave kaloriinnhold. Proteiner er kroppens byggesteiner og må fornyes hver dag gjennom kostholdet. Spirene er også rike på K-vitamin, som hjelper til at du stopper å blø hvis du kutter deg. Sukkererter er rike på C-vitamin. Løk er en av de sunneste grønnsakene du kan spise. Den kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdom. Den er bra for kolesterolnivå og blodtrykk og den kan være beskyttende mot magekreft, sier Bogstrand.

Forslag til passende marinade: Asiatisk marinade

Denne smakfulle asiatiske salaten er rik på alfalfaspirer, som inneholder viktige proteiner.