Sunn og god høstmat med Maria Arlén

Sunn og god høstmat med Maria Arlén

Høsten er tid for innekos og god, sunn mat. Mye av sjømaten er på sitt beste og kan kombineres med sesongens grønnsaker. Se ernæringsekspert Maria Arléns topp 5 sjømatfavoritter.

Selv om det kanskje kan føles enklere å spise sunn mat om sommeren, er høsten, med all dens gode råvarer, perfekt for sunn og god mat.

Vi har fått matspaltist, lege og forsker på ernæring, Maria Arlén til å dele sine næringsrike og smakfulle høstfavoritter.

– Om høsten er jeg spesielt glad i litt «kraftigere» retter som varmer godt, og som samtidig gir næring og energi til kroppen. Av fisk er det særlig kveite, makrell og torsk jeg spiser mest av om høsten. For meg er laks er en fisk som kler alle årstider, også høsten! Jeg elsker å ha deilig fisk i gryter, supper, ovnsformer og gratenger om høsten. Dessuten er jeg kjempeglad i krabbe. Krabbekaker med godt tilbehør er nydelig, og marinert kongekrabbe går jeg aldri lei av! Blåskjell som er dampet i chili og hvitvin er dessuten en rett jeg ikke sier nei takk til om høsten, sier Maria som er fan av å bruke «høstlig» tilbehør til middagen.

– For eksempel synes jeg gode rotfrukter som pastinakk, rødbet, nepe, kålrot, gulrot og forskjellige poteter gjør særlig godt om høsten. Også må man ikke glemme å bruke krydder og ferske urter, fortsetter hun.

Les også: Fisk med sesongens beste

Fiken og dadler for et søtlig og høstlig preg

Matspaltisten trekker spesielt frem tomatiserte gryter med sjømat som næringsrik og god høstmat.

– Jeg liker også å eksperimentere med forskjellige teksturer, og synes derfor nøtter og kjerner av forskjellige slag er utrolig godt tilbehør som for eksempel lokk til fisk. Gresskar er dessuten en utrolig næringsrik og god grønnsak, som passer perfekt til både skalldyr og fisk. For å få en ny smakskombinasjon synes jeg det er utrolig godt med marinerte ferskener, men også fiken og dadler gir ett søtlig og høstlig preg på rettene, i riktig mengde.

Les også: Derfor er krabbe best om høsten

Her er Marias topp 5 høstretter med sjømat:

1. Gresskarsuppe med kamskjell

– Denne kremete og varmende suppen er som høsten i en skål! Kamskjell er rike på muskelbyggende proteiner, samtidig som de er magre. Gresskar gir suppen en herlig kremet og søtlig smak, samtidig som det tilfører kroppen vitamin A og antioksidanten betakaroten, som i kroppen blir omgjort til vitamin A, som blant annet er styrkende for synet, huden og immunforsvaret.

2. Krabbeburger med røstipoteter og pesto

– Krabber er i sesong om høsten, og de kommer virkelig til sin rett i denne spreke krabbeburgeren med sprø røstipoteter. Krabbekjøtt er næringsrikt, spesielt inneholder det sporstoffet selen som bekjemper skadelige stoffer i kroppen vår, og blant annet styrker immunforsvaret. Med sprø røstipoteter og smakfull pesto som tilbehør blir dette virkelig en sprek rett til både hverdag og fest.

3. Varm kongekrabbe med soya, hvitløk og vårløk

– Kongekrabbe er virkelig en av mine høstfavoritter. I tillegg til at kongekrabbe er magert kjøtt, er de en super kilde til proteiner. Og de er faktisk veldig enkle å tilberede, med stor «wow-faktor»!  Kongekrabbe tar godt til seg smak, og jeg liker dem både med asiatisk vri som her, og i klassisk versjon med sitron og dill.

4. Marinert kveite

– Smakfull og næringsrik, kveiten har alt! Her i deilig marinade fra immunstyrkende hvitløk, ingefær og honning. Trikset er å ikke oversteke kveita, så følg oppskriften nøye. Kveite er svært rik på essensielle omega-3-fettsyrer, som kroppen ikke kan produsere selv, og som er bra for hjerte- og hjernehelse. I tillegg er den rik på vitamin D, som man spesielt i høst- og vinterhalvåret kan få for lite av.

5. Gulrotsuppe med torsk, chili og ingefær

– Jeg elsker varmende supper om høsten, og denne gulrotsuppen med torsk, chili og ingefær er definitivt en av mine høstfavoritter! Immunstyrkende betakaroten fra gulrot og muskelstyrkende proteiner fra torsken – perfekt kombinasjon. Prikken over i-en i denne retten er chili og ingefær, som også kan motvirke høstforkjølelsen, men viktigst av alt gir suppen en deilig «sting» sammen med fennikel. Jeg pleier å ha ekstra fennikel oppi, prøv du også om du liker litt sterk mat!