Blåkveite

Blåkveite

Norsk sjømat kommer fra kalde, klare farvann – og blåkveita fra kaldere vann enn de fleste andre arter. Den er feit, og derfor alltid saltet eller røykt. Hvit saus og grønnsaker er perfekt følge.

Område

Ved Svalbard. Gyteområdene strekker seg langs eggakanten mellom Vesterålen og Spitsbergen.

Maksimal størrelse

Opp til 1,2 meter og 20 kg

Alternative navn

Latin: Reinhardtius hippoglossoides
Engelsk: Greenland halibut
Fransk: Flétan noir
Tysk: Schwartzer Heilbutt

Næringsinnhold i 100 g blåkveite, rå (spiselig del)

Energiinnhold: 645788 kJ eller 155189 kcal

 

Næringsstoffer:

Protein: 147,6 g

Fett: 113,2 g

Mettede fettsyrer: 1.72 g

Transumettede fettsyrer: 0 g

Enumettede fettsyrer: 6,97,7 g

Flerumettede fettsyrer: 1,2 g

Kolesterol: 7440 mg

 

Karbohydrater, totalt: 0 g

Vitaminer:

Vitamin A: 105RAEµg

Vitamin D: 9,111,4 µg

Riboflavin: 0,068 mg

Folat: 512 µg

Vitamin B12: 0,71 µg

Mineraler:

Jern: 0,1 mg

Selen: 6020 µg

Blåkveite er en arktisk fisk som ikke finnes i vann med høyere temperatur enn fire grader. Blåkveita lever av fisk, blekksprut og krepsdyr, og er kjent for å kunne vandre langt. Gyteområdene for blåkveite strekker seg langs eggakanten mellom Vesterålen og Spitsbergen. Arten blir sent kjønnsmoden; hannen ved fire- til femårsalderen og hunnen først ved ni- til tiårsalderen. Oppvekstområdet er hovedsakelig ved Svalbard. Som voksen, kjønnsmoden fisk lever den langs eggakanten ved 600 til 1200 meters dyp, men den kan også finnes på grunnere farvann.

Fisket

Fisket etter blåkveite foregår fra eggakanten nordover til Prins Karls Forland på Svalbard. Bestanden har holdt seg på et lavt nivå gjennom de siste 15 årene, men tar seg nå sakte opp igjen. Fisket er strengt regulert i et forsøk på å øke bestanden. Blåkveite fanges med bunntrål, line eller garn. Det er sesong hele året.

Næringsinnhold

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Blåkveite er spesielt rik på: 

  • Protein, som bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.
  • Marine omega 3-fettsyrer, som forebygger og bremser utviklingen av hjerte- og karsyksdommer og er blant de sentrale byggesteinene i hjernen.
  • Vitamin D, som er nødvendig for å få den riktige kalsiumbalansen i kroppen og dermed bidrar til å vedlikeholde og styrke skjelettet.
  • Selen, et viktig medvirkende stoff i et enzym som bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen. 

Du kan finne mer næringsdata på www.nifes.no/sjomatdata.