Hummer

Hummer

Hvorfor kalles hummeren havets kardinal? Smaken er en forklaring. Andre forklarer navnet med at rødfargen er like intens som fargen på kardinalenes kappe i Vatikanet.

Område

Langs kysten fra svenskegrensen til Trøndelag, og sporadisk i Nordland

Maksimal størrelse

Opp til 35 cm

Alternative navn

Latin: Homarus gammarus
Engelsk: Lobster
Fransk: Homard
Tysk: Hummer

Næringsinnhold i 100 g hummer, kokt (spiselig del)

Energiinnhold: 280 kJ eller 66 kcal

Næringsstoffer:

Protein: 15,2 g

 

Fett: 0,6 g

Mettede fettsyrer: 0,1 g

Transumettede fettsyrer: 0 g

Enumettede fettsyrer: 0,2 g

Flerumettede fettsyrer: 0,2 g

Kolesterol: 93 mg

 

Karbohydrater, totalt: 0 g

Vitaminer:

Vitamin A: 26 RAE

Vitamin D: 0 µg

Riboflavin: 0,06 mg

Folat: 17 µg

Vitamin B12: 1 µg

Mineraler:

Jern: 0,7 mg

Selen: 80 µg

Hummeren er et av våre største krepsdyr. Den vokser imidlertid sent, kun to til tre centimeter per år. Hunnene er først kjønnsmodne når de er cirka 25 centimeter. Hummeren trives kun på grunt vann ned mot 40 meters dyp, og vil ha fjell- og steinbunn der den kan finne gode gjemmesteder. På dagen ligger hummeren rolig i skjul, men om natten jakter den aktivt etter mat som muslinger, skjell, kråkeboller, mark og død fisk. I norske farvann finner vi hummer langs kysten fra svenskegrensen til Trøndelag, og sporadisk i Nordland. Gytingen foregår om sommeren, og hunnen bærer rognen vinteren over til klekking i juni til juli ett år senere. Larven svømmer omkring tre til fire uker og bytter skall flere ganger inntil de søker seg ned mot bunnen. Da er den blitt rundt 18 millimeter.

Fangst

Det har skjedd en dramatisk nedgang i hummerbestanden i våre farvann de siste 50 årene, og det er derfor innført fredningsbestemmelser og minstemål. Det pågår forsøk med å utvikle hummeroppdrett i Norge. Det drives også utsetting for å styrke lokale bestander. Den eneste lovlige fangstredskapen er hummerteine. Hummeren er på sitt beste i oktober, november og desember.

Næringsinnhold

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Hummer er spesielt rik på:

  • Protein, som bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.
  • Vitamin B12, som er viktig for at kroppen skal danne nye celler, blant annet røde blodceller. Vitamin B12 kan bidra til å forebygge anemi, blodmangel.
  • Selen, et viktig medvirkende stoff i et enzym som bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen. 

Mer næringsdata på www.nifes.no/sjomatdata.