Kamskjell

Kamskjell

Kamskjellets kremhvite muskel har en smak som minner om hummer. Skjær i tynne skiver og nyt dem rå som sashimi eller stek i et halvt minutt!

Område

Fra Oslofjorden i sør til Vesterålen i nord. Oftest på 10 til 30 meters dybde.

Maksimal størrelse

Opp til 18 cm og 500-600 g

Alternative navn

Latin: Pecten maximus
Engelsk: Great scallop
Fransk: Coquille St. Jacques
Tysk: Kamm-Muschel

Næringsinnhold i 100 g kamskjell, rå (spiselig del)

Energiinnhold: 345 kJ eller 81 kcal

 

Næringsstoffer:

Protein: 17.9 g

Fett: 1.1 g

Mettede fettsyrer: 0.2 g

Transumettede fettsyrer: 0 g

Enumettede fettsyrer: 0 g

Flerumettede fettsyrer: 0.4 g

Kolesterol: 126 mg

 

Karbohydrater, totalt: 0 g

Vitaminer:

Vitamin A: 4 RAE

Vitamin D: 4.2 µg

Riboflavin: 0.09 mg

Folat: 18 µg

Vitamin B12: 4 µg

Mineraler:

Jern: 0.6 mg

Selen: 20 µg

Kamskjell finnes fra et par meters dybde og ned til dyp på mer enn hundre meter, fra Oslofjorden til Vesterålen. De største forekomstene finnes på 10 til 30 meters dybde, helst med sterk strøm, fra Vestlandet til Nordland. Kamskjellene spiser planteplankton og andre mikroorganismer som kommer med vannet som omkranser skjellene. Kamskjell er tvekjønnet og gyter i sommerhalvåret. Larvene svømmer fritt i en måned før de fester seg til et fast underlag. Skjellene bruker om lag fem år på å nå en størrelse på 10 til 12 centimeter.

Høsting

Kamskjell høstes ved dykking hele året, men det har rogn kun deler av året, avhengig av landsdel. I dag forskes det på utvikle kamskjell som en oppdrettsart. Da klekkes kamskjell, dyrkes videre i kasser i sjøen før de til slutt settes ut på havbunnen.

Næringsinnhold

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Kamskjell er spesielt rik på:

  • Protein, som bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.
  • Vitamin D, som er nødvendig for å få den riktige kalsiumbalansen i kroppen og dermed bidrar til å vedlikeholde og styrke skjelettet.
  • Vitamin B12, som er viktig for at kroppen skal danne nye celler, blant annet røde blodceller. Vitamin B12 kan bidra til å forebygge anemi, blodmangel.
  • Selen, et viktig medvirkende stoff i et enzym som bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen.

Mer næringsdata på www.nifes.no/sjomatdata.