Krabbe

Krabbe

De beste råvarene står seg godt alene. Taskekrabben brukes naturell med sitron, loff og majones eller en rømmedressing smaksatt med chili og dine favoritturter.

Område

Langs hele norskekysten opp til Troms

Maksimal størrelse

Opp til 26 cm over skjoldet og 2,5 kg

Alternative navn

Latin: Cancer pagurus
Engelsk: Brown crab
Fransk: Tourteau
Tysk: Taschenkrebs

Næringsinnhold i 100 g krabbe, kokt (spiselig del)

Energiinnhold: 456 kJ eller 108 kcal

 

Næringsstoffer:

Protein: 22.,9 g

Fett: 1.,8 g

Mettede fettsyrer: 0.,3 g

Transumettede fettsyrer: 0 g

Enumettede fettsyrer: 0.,2 g

Flerumettede fettsyrer: 0.,5 g

Kolesterol:142 mg

 

Karbohydrater, totalt: 0 g

Vitaminer:

Vitamin A: 4 µgRAE

Vitamin D: 0 µg

Riboflavin: 0,4 mg

Folat: 20 µg

Vitamin B12: 13.,5 µg

Mineraler:

Jern: 1.,8 mg

Selen: 200 µg

Taskekrabben, den vanligste krabbearten i Norge, lever langs hele norskekysten opp til Troms, på dyp ned til 50 meter. Den trives i salt sjø med hard bunn, men vandrer også ut i skjellsand og leire innimellom steinbunn. Om vinteren vandrer krabben til varmere og dypere vann. Krabben blir kjønnsmoden etter cirka syv år, og den gyter på høsten. Hunnen bærer eggene med seg under halen gjennom vinteren inntil de klekkes på sommeren. Krabbelarvene driver omkring i havet de første fire til seks ukene før de slår seg ned på bunnen. For å vokse må krabben skifte skall, og kjønnsmodne krabber skifter skall om høsten. Krabben livnærer seg av død fisk, musling og mark. For å knuse harde skall, er krabben utrustet med en form for tenner i magesekken.

Fisket

Krabbefisket foregår på høsten og vinteren, ettersom kvaliteten da er best og krabben er på sitt mest kjøttrike. Redskapene er teiner eller garn.

Næringsinnhold

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Krabbe er spesielt rik på:

  • Protein, som bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.
  • Vitamin B12, som er viktig for at kroppen skal danne nye celler, blant annet røde blodceller. Vitamin B12 kan bidra til å forebygge anemi, blodmangel.
  • Selen, et viktig medvirkende stoff i et enzym som bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen.

Mer næringsdata på www.nifes.no/sjomatdata.