Lodde

Lodde

Lodda er en delikatesse i Japan. Legg den på glovarm grill eller tørr stekepanne, og gi den et par minutter på hver side. Dryss over krydder og spis den fra hode mot hale.

Område

Barentshavet

Maksimal størrelse

Opp til 20 cm og 50 g

Alternative navn

Latin: Mallotus villosus
Engelsk: Capelin
French: Capelan atlantique
Tysk: Lodde

Næringsinnhold i 100 g lodde, rå (spiselig del)

Energiinnhold: 779 kJ eller 186 kcal

 

Næringsstoffer:

Protein: 17,5 g

Fett: 10,8 g

Mettede fettsyrer: 2 g

Transumettede fettsyrer: 0 g

Enumettede fettsyrer: 5,6 g

Flerumettede fettsyrer: 1,6 g

Kolesterol: 178 mg

 

Karbohydrater, totalt: 0 g

Vitaminer:

Vitamin A: 101 µg

Vitamin D: 0 µg

Riboflavin: 0,27 mg

Folat: 30 µg

Vitamin B12: 7 µg

Mineraler:

Jern: 3,3 mg

Selen: 0,04 µg

Lodda lever hele sitt tre- til femårige liv i stimer i Barentshavet. Den vokser opp og beiter mellom Svalbard og Novaja Semlja, gyter langs kysten av Finnmark og Nord-Troms, og dør vanligvis like etterpå. Dette forklarer også de store variasjonene i loddebestanden. Lodda er selv en viktig matfisk for blant annet torsk og sild. I gytetiden får hann-lodda en stripe av hårete skjell langs siden. Hannen kalles faks-lodde, mens hunnen som mangler denne stripen kalles sil-lodde.

Fisket

Fiskeriet foregår på vinteren mellom januar og april. Loddefisket foregår med snurpenot.

Næringsinnhold

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Lodde er spesielt rik på:

  • Protein, som bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.

Mer næringsdata på www.nifes.no/sjomatdata.