Ørret

Ørret

Ørret har kortere fibre i fiskekjøttet enn laksen. Det gir den god spenst, og gjør at den egner seg best i retter der den marineres og varmebehandles minimalt.

Område

Ørret oppholder seg i merder i fjorden langs norskekysten

Maksimal størrelse

2-5 kg

Alternative navn

Latin: Oncorhynchus mykiss
Engelsk: Rainbow trout
Fransk: Truite arc-en-ciel
Tysk: Regenbogenforelle

Næringsinnhold i 100 g ørret, rå (spiselig del)

Energiinnhold: 693 kJ eller 166 kcal

Næringsstoffer:

Protein: 19 g

Fett: 10 g

Mettede fettsyrer: 2 g

Transumettede fettsyrer: 0 g

Enumettede fettsyrer: 3.5 g

Flerumettede fettsyrer: 3.2 g

Kolesterol: 73 mg

 

Karbohydrater, totalt: 0 g

Vitaminer:

Vitamin A: 32 RAE

Vitamin D: 16.9 µg

Riboflavin: 0.13 mg

Folat: 5 µg

Vitamin B12: 4.8 µg

Mineraler:

Jern: 0.3 mg

Selen: 30 µg

Ørret er et navn som brukes om flere arter av laksefisk. Ferskvannsørret og sjøørret blir også omtalt som vanlig ørret, og er i samme slekt som atlantisk laks. Dette er ikke det samme som regnbueørret, som er den ørreten Norge driver oppdrett på. Vill voksen ørret livnærer seg av sild og brisling, mens yngre ørreter først og fremst lever av insekter og snegler.

Oppdrett

Regnbueørreten ble innført til Europa fra USA på slutten av 1800-tallet. Oppdrettsørret er i det alt vesentlige regnbueørret, som egner seg godt som oppdrettsfisk. Da Norge startet med oppdrett, var det med nettopp regnbueørret. Norges sjømatråd har sammen med ørretnæringen utviklet en kvalitetsstandard for norsk oppdrettet ørret. Fjordørret er merkevarenavnet for ørret som er oppdrettet, pakket og transportert etter kravene som denne kvalitetsstandarden stiller.

Næringsinnhold

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Ørret er spesielt rik på:

  • Protein, som bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.
  • Marine omega 3-fettsyrer, som forebygger og bremser utviklingen av hjerte- og karsyksdommer og er blant de sentrale byggesteinene i hjernen.
  • Vitamin D, som er nødvendig for å få den riktige kalsiumbalansen i kroppen og dermed bidrar til å vedlikeholde og styrke skjelettet.
  • Selen, et viktig medvirkende stoff i et enzym som bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen.

Mer næringsdata på www.nifes.no/sjomatdata.