Østers

Østers

Norske østers har vært ettertraktet lenge: På 1500-tallet sendte det danske kongehuset båter til Norge for å hente dem. Server østers selv, med litt sitron og tabasco.

Område

Østers befinner seg langs norskekysten. Særlig i Skagerraks sørlige kystlinje, samt Helgeland.

Maksimal størrelse

Opp til 15 cm i diameter

Alternative navn

Latin: Ostrea edulis
Engelsk: Flat oyster, Common oyster
Fransk: Huître plate
Tysk: Auster

Næringsinnhold i 100 g østers, rå (spiselig del)

Energiinnhold: 247 kJ eller 59 kcal

 

Næringsstoffer:

Protein: 9,3 g

Fett: 2,4 g

Mettede fettsyrer: 0,5 g

Transumettede fettsyrer: 0 g

Enumettede fettsyrer: 0,5 g

Flerumettede fettsyrer: 1 g

Kolesterol: 50 mg

 

Karbohydrater, totalt: 0 g

Vitaminer:

Vitamin A: 38 RAE

Vitamin D: 3,1 µg

Riboflavin: 0,20 mg

Folat: 10 µg

Vitamin B12: 14 µg

Mineraler:

Jern: 3,1 mg

Selen: 60 µg

 

Flatøstersen er den eneste østersen som finnes naturlig i Norge, og det er den som er mest etterspurt i Europa. I tillegg kan man også få kjøpt den såkalte stillehavsøsters eller dypøsters, som er lettere å få til i oppdrett. Flatøstersen finnes i soloppvarmede poller og grunne områder nord til Trøndelag. En vanntemperatur på rundt 15 grader er nemlig en forutsetning for at østersen skal kunne skifte kjønn fra hann til hunn. Østersen bygger opp rogn og melke fra våren og frem mot gyting på sensommeren, men den gyter kun dersom temperaturen blir høy nok. Eggene befruktes inne i kappehulen, og larvene holder seg der den første uken før de forlater moren. Deretter er de frittsvømmende før de fester seg til underlaget og begynner et fastsittende liv. I dag produseres også yngel i klekkeri eller ved kombinasjon av klekkeri og østersbasseng.

Høsting

Østers høstes av dykkere eller ved hjelp av en rive med håv. Det er sesong hele året, men østers er best på høsten, vinteren og våren.

Næringsinnhold

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Østers er spesielt rik på:

  • Protein, som bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.
  • Vitamin D, som er nødvendig for å få den riktige kalsiumbalansen i kroppen og dermed bidrar til å vedlikeholde og styrke skjelettet.
  • Vitamin B12, som er viktig for at kroppen skal danne nye celler, blant annet røde blodceller. Vitamin B12 kan bidra til å forebygge anemi, blodmangel.
  • Selen, et viktig medvirkende stoff i et enzym som bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen.

Mer næringsdata på www.nifes.no/sjomatdata.