Piggvar

Piggvar

Piggvaren er kalt havets fasan, fordi den regnes som like eksklusiv. Benytt sjansen når du ser den i butikken. Ovnsbak den med gode urter eller stek skiver i stekepannen.

Område

Langs den norske kystlinjen opp til Lofoten, og i fjorder i Sør- og Vest-Norge

Maksimal størrelse

Opp til 1 meter

Alternative navn

Latin: Psetta maximus
Engelsk: Turbot
Fransk: Turbot
Tysk: Steinbutt

Næringsinnhold i 100 g piggvar, rå (spiselig del)

Energiinnhold: 359 kJ eller 85 kcal

 

Næringsstoffer:

Protein: 15,9 g

Fett: 2,4 g

Mettede fettsyrer: 0,5 g

Transumettede fettsyrer: 0 g

Enumettede fettsyrer: 0,7 g

Flerumettede fettsyrer: 0,9 g

Kolesterol: 54 mg

 

Karbohydrater, totalt: 0 g

Vitaminer:

Vitamin A: 4 RAE

Vitamin D: 1,7 µg

Riboflavin: 0,11 mg

Folat: 11 µg

Vitamin B12: 2 µg

Mineraler:

Jern: 0,2 mg

Selen: 30 µg

Piggvar er en flyndrefisk som tilhører varfamilien, og er flattrykt og nesten rund. Den forekommer fra fjæra og ned til cirka 80 meters dybde, og finnes ofte delvis nedgravd i bunnlaget på sand-, grus-, stein- eller bløtbunn. Piggvaren er mest aktiv om sommeren. Piggvaren er en rovfisk, som i voksen alder hovedsakelig lever av annen fisk og ulike krepsdyr. Hannen blir kjønnsmoden i treårsalderen, hunnen i fireårsalderen.

Fisket

De beste fiskeplassene i Nordsjøen er på fiskebankene utenfor kysten av Nord-Jylland. Piggvaren fiskes med snurrevad, bunntrål eller bunngarn. Det er piggvarsesong hele året. Mye av piggvaren som omsettes i Europa kommer fra oppdrett, hovedsakelig fra Sør-Europa. I Norge er produksjonen liten fordi piggvaren er avhengig av å få tilført forholdsvis varmt vann. 

Næringsinnhold

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Piggvar er spesielt rik på:

  • Protein, som bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.
  • Vitamin D, som er nødvendig for å få den riktige kalsiumbalansen i kroppen og dermed bidrar til å vedlikeholde og styrke skjelettet.
  • Vitamin B12, som er viktig for at kroppen skal danne nye celler, blant annet røde blodceller. Vitamin B12 kan bidra til å forebygge anemi, blodmangel.
  • Selen, et viktig medvirkende stoff i et enzym som bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen.

Mer næringsdata på www.nifes.no/sjomatdata.