Røye

Røye

Røye er Norges eldste, og nordligste, ferskvannsfisk. Ishavsrøye er det kommersielle navnet på norsk oppdrettet arktisk røye. Fiskekjøttet er mindre fet enn laks og ørret, og har en mild smak.

Maksimal størrelse

Opp til 5 kg, men vanligvis 1-2 kg

Alternative navn

Latin: Salvelinus alpinus
Engelsk: Arctic char
Fransk: Omble chevalier
Tysk: Saibling

Næringsinnhold i 100 g ishavsrøye, rå (spiselig del)

Energiinnhold: 536 kJ eller 128 kcal

 

Næringsstoffer:

Protein: 16,1 g

Fett: 7,1 g

Mettede fettsyrer: 1,2 g

Transumettede fettsyrer: 0 g

Enumettede fettsyrer: 3,2 g

Flerumettede fettsyrer: 1,2 g

Kolesterol: 80 mg

Karbohydrater, totalt: 0 g

Vitaminer:

Vitamin A: 30 µg

Vitamin D: 6,9 µg

Riboflavin: 0,02 mg

Folat: 26 µg

Vitamin B12: 10 µg

Mineraler:

Jern: 0.2 mg

Selen: 30 µg

Kilde: Matvaretabelln 2006

For tusenvis av år siden, da iskappen over landet vårt trakk seg tilbake, hadde røya tilpasset seg naturen i det arktiske Norge, og hadde et vandringsmønster der den vekslet mellom fersk- og saltvann. Arktisk røye er foruten å være Norges eldste ferskvannsfisk, også den som lever lengst mot nord. Det finnes to typer røye: den anadrome som vandrer til sjøen (sjørøye) og den stasjonære som lever hele livet i ferskvann (ferskvannsrøye). Røya har mange drakter avhengig av blant annet oppvekstområde. I havet er fisken sølvblank med mørk rygg, men under gyting blir buken blodrød. Ferskvannsrøya er ofte mørkere på ryggen og sidene enn sjørøye. Fiskekjøttet varierer fra rød til blek rød farge. I dag blir røye oppdrettet på små anlegg flere steder i Norge der det er god tilgang til rent, kaldt ferskvann. Oppdrettet røye selges under navnet Ishavsrøye.

Oppdrett

Ishavsrøye er tilgjengelig hele året.

Næringsinnhold

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Røye er spesielt rik på:

  • Protein, som bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.
  • Vitamin D, som er nødvendig for å få den riktige kalsiumbalansen i kroppen og dermed bidrar til å vedlikeholde og styrke skjelettet.
  • Vitamin B12, som er viktig for at kroppen skal danne nye celler, blant annet røde blodceller. Vitamin B12 kan bidra til å forebygge anemi, blodmangel.
  • Selen, et viktig medvirkende stoff i et enzym som bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen.

Mer næringsdata på www.nifes.no/sjomatdata.