Torsk

Torsk

Petter Dass var inne på noe da han spurte «skull’ torsken os feile, hvad have vi da». Ingen fisk har betydd så mye for matglede, kosthold og utvikling langs kysten.

Område

Barentshavet

Maksimal størrelse

Opp til 169 cm og 55 kg

Alternative navn

Latin: Gadus morhua
Engelsk: Cod
Fransk: Cabillaud, Morue
Tysk: Dorsch, Kabeljau

Næringsinnhold i 100 g torsk, rå (spiselig del)

Energiinnhold: 358 kJ eller 84 kcal

 

Næringsstoffer:

Protein: 20 g

Fett: 0,5 g

Mettede fettsyrer: 0,1 g

Transfettsyrer: 0 g

Enumettede fettsyrer: 0 g

Flerumettede fettsyrer: 0,2 g

Kolesterol: 82 mg

 

Karbohydrater, totalt: 0 g

Vitaminer:

Vitamin A: 2 µg

Vitamin D: 0,7 µg

Riboflavin: 0,09 mg

Folat: 12 µg

Vitamin B12: 1 µg

Mineraler:

Jern: 0,2 mg

Selen: 30 µg

Torsken kjennes på den langstrakte kroppen med stort hode, og den tydelige skjeggtråden under haken. Torsk er i utgangspunktet en bunnfisk, men større torsk lever også i de frie vannmassene. Vi skiller mellom to hovedtyper av torsk: den stasjonære kysttorsken som lever ved bunnen på grunt vann langs kysten, og den vandrende norsk-arktiske torsken som har sitt oppvekstområde i Barentshavet og senere kommer inn til norskekysten som gytemoden torsk, bedre kjent som skrei.

Fisket

Torsken fiskes ved hjelp av bunntrål, snurrevad, line, garn og jukse. Fiskeriet foregår hele året, men har en sesongtopp fra januar til april.

Næringsinnhold

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Torsk er spesielt rik på:

  • Protein, som bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.
  • Vitamin D, som er nødvendig for å få den riktige kalsiumbalansen i kroppen og dermed bidrar til å vedlikeholde og styrke skjelettet.
  • Vitamin B12, som er viktig for at kroppen skal danne nye celler, blant annet røde blodceller. Vitamin B12 kan bidra til å forebygge anemi, blodmangel.
  • Selen, et viktig medvirkende stoff i et enzym som bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen.

Mer næringsdata på www.nifes.no/sjomatdata