Vet du hvorfor kvinner bør innta mer jod?

Vet du hvorfor kvinner bør innta mer jod?

Får du i deg for lite jod kan det gi få negative konsekvenser for helsen. Les mer om hvorfor jod er viktig, hvem det er viktigst for og hvordan du får i deg nok. 

Alle vet at vi må spise vitaminer og få i oss nok omega-3. Jod derimot er noe de aller færreste av oss tenker på.

Hvor finner vi jod og hvordan innta nok? 

Jod er et grunnstoff som bidrar til at kroppen produserer viktige hormoner, som tyroksin og trijodtyronin, som igjen er avgjørende for vekst, utvikling og en rekke stoffskifteprosesser i kroppen.

– Jod finnes naturlig i fisk som lever i saltvann. Hvit fisk som torsk, hyse, steinbit og sei er den beste naturlige kilden til jod. Du finner også jod i melk og meieriprodukter på grunn av at kraftfôret er tilsatt jod, som igjen skilles ut i melken, sier matfaglige rådgiver i Norges sjømatråd, Iselin Bogstrand. Spiser du fisk to-tre ganger i uken, inkludert hvit fisk, og inntar tre porsjoner med melkeprodukter daglig, vil du ha dekket det daglige behovet ditt. Så enkelt er det, fortsetter hun. 

Les også: Spis sjømat til middag tre ganger i uken

Får i oss mindre jod nå enn før 

Før 1950-tallet var jodmangel og struma vanlig i deler av den norske befolkningen, men dette endret seg da man begynte å tilsette jod i kraftfôret til storfe for å bedre dyrevelferden. Som en positiv bieffekt av dette ble nemlig jod skilt ut i melken vi drakk. Dette førte til at jodmangelen så å si ble eliminert i befolkningen.

Utfordringen i dag er at nordmenn drikker mye mindre melk enn tidligere. Undersøkelser viser at nesten hver fjerde norske kvinner utelukker melk fra kostholdet, noe som reduserer inntaket av jod betydelig. I tillegg spiser den norske befolkningen generelt for lite sjømat, noe som også påvirker jodstatusen negativt, sier Bogstrand.

Jodmangel hos gravide 

Gravide og ammende kvinner bør være ekstra påpasselige med å få i seg nok jod siden fosteret og spedbarn i stor grad er avhengige av mors jodinntak.

I en studie som ble nylig gjennomført i Oslo og Akershus hadde 80% av de gravide kvinnene lave nivå av jod i urin og et lavere inntak av jod enn anbefalt. Som nevnt inngår jod i viktige stoffskiftehormoner. Disse hormonene er sentrale i fosterutvikling, regulering av cellenes metabolske aktivitet og vekst og utvikling, for fosteret er derfor jod helt sentralt for utviklingen av hjernen og vekst.

– En studie fra England fant at mødre som hadde mild jodmangel i svangerskapet fikk barn med nedsatt IQ og lesehastighet ved 8 og 9 års alder. Ved alvorlig jodmangel er konsekvensene kortvoksthet og mental utviklingshemming, forklarer Norges sjømatråds rådgiver.

Det som skjer ved lavt inntak av jod hos voksne 

For lite jod kan blant annet føre til struma og lavt stoffskifte. Struma kjennetegnes ved at skjoldbruskkjertelen øker i størrelse kroppens forsøk for å kompensere for det lave jodinntaket. Hvis du har lavt stoffskifte vil du etter hvert føle deg trøtt, tiltaksløs, lettere deprimert og ukonsentrert. Hukommelsessvikt er vanlig og kroppsvekten vil vanligvis øke.

Anbefalt jodinntak pr. dag:

  • 150 µg (mikrogram) for voksne

  • 175 µg for gravide

  • 200 µg for ammende

Bli inspirert til sunne og gode retter som gjør godt for hjernen her.