Gode grunner til å spise vitamin D

Fet fisk er den beste kilden til vitamin D i kostholdet. Her er gode grunner til at du bør få i deg mer av det.

Fet fisk som laks, sild, makrell, fiskelever, fiskeolje og egg er gode kilder til vitamin D i kostholdet. Dersom du spiser én middagsporsjon med laks, dekker du hele behovet for vitamin D for to dager.

Les også: Derfor er det så sunt å spise fisk. 

Vitamin D er viktig om vinteren 

Mange har hørt at det er ekstra viktig å få i seg nok vitamin D om vinteren på grunn av mangel på sollys. Dette viktige vitaminet blir naturlig dannet i huden vår gjennom sollyset.

– Dessverre er vi ikke bortskjemt med så mye sol under vinterhalvåret i Norge. Derfor er det ekstra viktig å spise matvarer som øker kroppens vitamin D-lager i månedene med lite sol. De som ikke spiser fet fisk regelmessig bør ta tilskudd av tran eller annen fiskeolje, forklarer Godfisk sin matfaglig ansvarlig, Iselin Bogstrand.

Se oppskrifter: Sunne, enkle og smakfulle oppskrifter med fisk.

Viktig for skjelettet 

Bogstrand forklarer at vitamin D er viktig for flere deler av kroppen vår.

– Kalsium er den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt, men for at kalsium skal tas opp i kroppen trenger vi vitamin D, som fungerer som en hjelpende hånd. I tillegg kan vitamin D bidra til å opprettholde normal muskelfunksjon samt være med på å holde oss friske, fordi det hjelper immunforsvaret vårt å bekjempe sykdommer, sier hun.