Gå til hovedinnhold

Sjømat til middag 3 ganger i uken

Tre middager med fisk og skalldyr i uken bidrar til bedre helse.

De fleste har vel hørt at vi bør spise 2-3 middagsmåltider med sjømat i uken. Dette er noe myndighetene anbefaler, og det anbefales ikke uten grunn. Fisk og skalldyr er nemlig fulle av mange viktige næringsstoffer.

Fisk er i tillegg noe av det raskeste du kan lage. Kombinerer du det med friske fargerike grønnsaker og fullkornsprodukter, så er det egentlig ganske enkelt å ha et sunt kosthold.

Tips til å komme i gang

Her gir vi deg noen råd for å komme i gang med å spise mer fisk.

  • Litt er veldig mye mer enn ingenting. Går dere fra null middager med sjømat i uken til en er dette langt mer enn ingenting!
  • Planlegg ukens middager. På den måten er det enklere å tilpasse menyen slik at den blir mer variert og smakfull. Se gjerne på våre forslag til ukens 3 middager.
  • Fiskekaker, fiskepinner, fiskeboller og fiskegrateng er også fiskemiddager.
  • Lag retter og smaker som du liker og prøv å bytte ut kjøtt og kylling med fisk eller sjømat du liker. Kanskje du "finner på" en ny favoritt?
  • Bruk gjerne ferdige sauser, marinader, baser og grønnsaksblandinger og tilsett din favorittfisk.
  • Spontanhandling gir ofte mindre smarte valg.
  • Det å spise variert og godt bør sees på som en fin mulighet til å samle dem man er glad i rundt middagsbordet og nyte et godt måltid sammen. Ikke gjør det å begynne å spise mer fisk til nok et «gjøremål». 
  • Lag fargerike sjømatretter som smaker godt!
Hvordan tilberede fisk?

Er du usikker på hvordan du steker, trekker eller baker fisk? Sjekk ut våre tilberedningstips og se hvor enkelt det faktisk er.

Fisk + brødskive = sant!

Du kan selvfølgelig spise fisk som pålegg også. Så glade som vi nordmenn er i brød, er dette en perfekt måte å spise litt ekstra fisk på.

Faktisk så tilsvarer seks påleggsporsjoner med fisk omtrent én middagsporsjon. Makrell i tomat eller sild på brødskiven, fiskekaker i matpakken og røkt laks til helgefrokostens eggerøre er gode eksempler på hvordan man kan spise fisk utenfor middagsmåltidene.