Gå til hovedinnhold

Fredagstaco med laks og andre byttetips

Fiskemiddagen er ikke hva den engang var – den er mye bedre. Og dessuten superenkel å lage.

Det finnes mange gode grunner til å spise fisk. Ikke bare smaker det godt – det er enkelt å tilberede og ikke minst en utmerket kilde til viktige næringsstoffer vi trenger for å holde oss sunne og friske. Likevel er det ikke alltid så lett å få i seg den anbefalte mengden. Heldigvis er det enkelt å gjøre noe med! Du trenger faktisk ikke endre middagsvaner engang.

Middagstradisjon med en vri

«Mange tenker nok at fisk enten er for avansert eller kjedelig, eller så har de kanskje dårlige minner fra barndommen. Jeg tror mange vil oppdage at de liker fisk hvis de får servert noe annet enn bare fisk», sier Eline Ainsley (14).

Sammen med Stella Messel (15), Rikke Cook Gyve (15) og Vilde Rignerud Juvet (15) har hun akkurat dekket bordet for venninnegjengens faste middags-tradisjon: taco med laks.

«Som fisketaco for eksempel! Det smaker jo helt som vanlig taco», sier Stella og forsyner seg med laksen.

Tradisjonen å spise middag sammen startet omtrent samtidig med at jentene begynte i samme klasse. Det var først da Vilde bestemte seg for å droppe kjøtt for to år siden, at fisken virkelig fikk innpass på tallerkenen.

«Jeg tror mange går glipp av gode smaker fordi de er vanedyr. Man finner sin form på tacoen, og synes det er skummelt å prøve nye ting», sier hun.

Eline er enig: «Det er jo bare å prøve. Du kan putte fisk i en nesten hva som helst; lasagne, pitabrød, eller med pasta. Hva er det verste som kan skje liksom? At du finner opp en sykt digg rett», ler hun.

Eksperimenter med fisk!

Ernæringsfysiolog og doktorgrad i ernæring Tine Sundfør er enig i jentenes betraktninger. Hun tror mange går i fella og ser på fisk som en litt kjedelig råvare, som forbindes med retter som torsk og kokte poteter. Men fisk trenger verken å være kjedelig eller komplisert.

«Da jeg var liten var det aldri spørsmål om hva vi skulle ha til middag på en tirsdag, men hvilken fisk vi skulle spise», sier Sundfør.

Slik trenger det imidlertid ikke være. Hun oppfordrer til å eksperimentere med fisk, og bruke den i matretter og kombinasjoner som du ellers ikke hadde sett for deg.

«Mange kjenner nok til fiskeburgeren, men hva med å bruke laks neste gang du lager lasagne? Her passer det kanskje bedre med en hvit saus og spinat enn den klassiske tomatsausen, men til gjengjeld har du plutselig introdusert en helt ny (fiske)rett på middagsmenyen».

Flere fordeler

«Ved å spise fisk 2-3 ganger i uken, får du i deg særlig to viktige næringsstoffer som du ellers ikke får nok av i kostholdet, nemlig vitamin D og jod», forklarer ernæringsfysiolog Sundfør.

I tillegg til at fisken inneholder mange viktige næringsstoffer og er en god kilde til protein, bidrar flere fiskemåltider også til at folk spiser mindre rødt kjøtt. Det kan være fordelaktig for miljøet.

Og akkurat dette er også jentene opptatt av.

«Hvis jeg ved å spise mer fisk kan gjøre noe som er bra for både meg og bedre for planeten er valget ganske enkelt», sier Eline.

«Da blir det laks på pizza neste gang da, jenter?» avslutter Rikke.

Byttetips

Visste du at du kan bytte til fisk og sjømat i de fleste retter? Prøv med disse rettene, og finn din nye favorittmiddag:

  • Lasagne med laks
    Lasagne er en evig klassiker, men hvorfor ikke prøve en ny vri: bytt til laks, og vips så har du en deilig og sunn lasagne. Perfekt til helgekosen!
  • Chili con torsk
    En varmende chili med torsk er perfekt på kalde dager. Spis den som gryterett eller bruk den som fyll i tortillas. En garantert hit!
  • Quesedilla med reker
    Quesedilla er perfekt både som kjapp hverdagsmiddag, fredagskos eller på tapasbordet. Fyllet kan varieres i det uendelige, men i denne har vi brukt en av havets skatter – nemlig reker
  • Laksetaco
    Fredagstaco er nesten blitt en like stor del av den norske folkesjela som femmila. Vi rett og slett elsker taco! Men hvorfor vente til helgen? Med denne oppskriften har du god grunn til å spise taco flere dager i uka.
  • Laks tikka masala
    Det indiske kjøkken har mye godt å by på. Laks tikka masala er perfekt å servere hvis du har lyst på en varm og mettende middag med masse gode smaker.
  • Fiskeburger
    Fiskeburgeren er alltid en vinner! Bruk ferdige fiskeburgere eller lag de selv, og server med din favorittopping. Nam!
  • Pasta med laks og pesto
    Klassikeren pasta med pesto er elsket av store som små, og denne varianten med laks er intet unntak. Godt, raskt og enkelt!
  • Curry med torsk
    Torsk er allsidig mat som kan brukes til mye. Prøv rød curry med torsk: en varm og velsmakende middagsrett med et deilig hint av Østen.
3 gode grunner til at du bør du spise mer fisk
  • Fisk er en viktig kilde til mange næringsstoffer, slik som omega 3-fettsyrer, jod, selen og vitamin B12 og D.
  • I tillegg er fisk en god kilde til lettfordøyelig protein. Det er likevel forskjell på hvilke næringsstoffer du får i deg når du spiser fet eller mager fisk, og derfor anbefales et variert fiskekosthold.
  • Sjømat er et viktig bidrag til folkehelsen. Livsstilssykdommene som nå utvikler seg i store deler av verden kan forebygges med riktig kosthold. Mager fisk, slik som sei, torsk og breiflabb, kan for eksempel redusere risikoen for diabetes type 2. Fet fisk minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Kilder: FHI, Helsenorge, LHL