Gå til hovedinnhold
Foto: Marius Fiskum

Hvordan få barna til å spise mer fisk

Ønsker du at barna skal spise mer fisk? Her vil vi hjelpe deg med noen tips og triks som kan gjøre det enklere for hele familien å spise mer fisk.

Har du noen gang spurt barna om dere skal ha kjøtt til middag? Om du skulle ha gjort det, lurte de kanskje på hva slags kjøtt, og hvilken rett dere skulle lage. Det kan være greit å tenke over neste gang det står fisk på menyen. Det er alltid mer stas å få servert en spesiell rett, som pasta med laks og pesto, torskeburger, havets skattekiste eller rød curry med laks enn å bare få servert «fisk». 

Fisk er enkelt å like - enkelt å lage

Fisk og skalldyr har både ulik smak, farge og konsistens, og et uendelig antall muligheter i ulike retter. Tilbereder du fisk på riktig måte er den saftig og god, kjøttet er mildt, og fine fiskefileter uten bein er enkelt å like. Du kan faktisk erstatte kjøtt med fisk og skalldyr i alle de mest populære barnefavorittene. 

Her kan du lese mer om hvordan du tilbereder laks. Kanskje dere vil prøve laksetaco neste fredag?

Når barna er med på å lage maten blir det også mer stas å spise den.  Det er mange måter de små kan bidra på kjøkkenet! Her får 5 tips til når barn skal hjelpe til på kjøkkenet. 

Enkle tips for å få barn til å spise mer fisk

Fisk er en veldig god kilde til mange viktige næringsstoffer, som f.eks omega-3, jod, selen og vitamin D.

De offisielle kostholdsrådene anbefaler at både barn og voksne bør spise fisk 2-3 ganger i uken. Her er noe enkle tips for får du det til:

  • Ikke minn på barnet hva de liker eller ikke liker.
  • Det viktigste er ikke hvor mye man spiser, men at man spiser det.
  • Presenter barna for fisk ofte og med jevne mellomrom, både til middag og som pålegg.
  • Husk at barnas smak forandres stadig. Det de ikke liker en dag, kan de synes er godt senere.
  • Involver barna i matlagingen.
  • Det finnes mange typer fisk. Prøv deg frem. Det finnes en favorittfisk for alle!
  • Har du anledning, kan barna være med på både å fiske, og tilberede fisken etterpå.

La barna få være med å bestemme

Ser du at noen sjømatretter stikker seg ut som soleklare favoritter hos barna? Lag disse ofte og prøv å bruke disse som en vei videre inn i sjømatens verden! Hvis barnet ditt liker fish and chips for eksempel, er veien til panert torsk med potet ganske kort. Sushi har også vist seg å slå godt an blandt de små, så her kan du også prøve deg fram med ulike fiskearter, sushivarianter og sashimi. 

Sørg for at det ikke er bein i fisken du serverer, og gjerne prøv deg fram med skinnfrie fileter. Dette er enkle grep som vil være med på å sikre et godt utgangspunkt før fisken serveres til de små. Et annet godt tips er å gå foran som en god rollemodell. Det du gjør, vil barna også gjerne gjøre. Når du spiser maten, viser du at den er trygg og god. Så lag også dine favorittretter med sjømat, slik at de får ta del i dine gode matopplevelser også!

Byttetips for flere fiskemåltid

Har du prøvd pasta pesto med laks i stedet for kylling, byttet ut kyllingen med reker i thaisuppa eller prøvd fiskeburger i stedet for kjøttburger?

Eller kanskje du vil prøve laks i tacoen, så kan du spise taco enda oftere.