Gå til hovedinnhold
Foto: Aina Hole

God fiskemiddag på 20 minutter

I en travel hverdag gjelder det å få middagen på bordet så raskt som mulig. Med disse tipsene og oppskriftene kan du servere god og sunn sjømat på 1-2-3.

Sent hjemme fra jobb, sultne barn med lavt blodsukker, eller en tenåring som straks må kjøres til trening? Noen dager må middagen serveres i en fei. Da er det kjekt å vite at du knapt kan lage noe som er bedre eller raskere enn laks, torsk og sei. Perfekt hverdagsmat, med andre ord.

Enkle og raske retter med fisk

Ikke bare er fisk en super proteinkilde, som fungerer som byggestoff for musklene dine. Fisk øker også metthetsfølelsen, balanserer blodsukkeret og øker konsentrasjonen. Med enkle oppskrifter og kjapplagde retter kan du servere spennende og næringsrik middagsmat for hele familien – selv på de travleste dagene. Her har du fem gode tips til retter.

  1. Poke Bowl
    Lag en Poke Bowl. Denne fargebomben blir raskt en favoritt hos store og små. Her kan du også variere i det uendelige med ulik sjømat og grønnsaker. 
  2. Rød curry med laks
    Ute etter en kjapp, digg og god middag? Da bør du prøve denne oppskriften på superrask rød curry med laks.
  3. Pasta med pesto og laks
    Laks og pesto passer som hånd i hanske. Lag en sunn og rask middag med klassiske smaker som alle liker.
  4. Pasta med sei, tomat og basilikum
    Pasta er enkelt å lage og smaker skikkelig godt med hjemmelaget tomatsaus. Med sei og basilikum i sausen blir det en perfekt middag.
  5. Wok med torsk og reker
    Wok er enkelt, sunt og godt. I denne oppskriften finner du et lurt triks som setter ekstra smak på middagen

Slik forenkler du matlagingen

Den raske hverdagsmaten går enda raskere med god planlegging og noen kjøkkenknep. Med disse tipsene får du maten på bordet i en fei:

  • Ovnsbakte grønnsaker blir fortere ferdig om du gir dem et raskt oppkok før de skal inn i ovnen.
  • Ta ut fryst fisk dagen før. Om du har glemt det, legg fisken i kaldt vann for hurtigere opptining.
  • Pasta er en middagsfavoritt for mange, og perfekt tilbehør til sjømat. Velger du fersk pasta, har den en koketid på kun 3–4 minutter.
  • Involver de rundt deg i matlagingen. Noen kan dekke bordet, mens andre kan hakke grønnsaker.
  • Rotgrønnsaker kan dampes i mikrobølgeovn under plastfolie i noen minutter. Ha i en spiseskje smør for fyldigere smak. Krydre etter eget ønske.
  • Poteter kokes raskere om du først deler dem i to. Husk lokk på kasserollen.
  • Fisk kjøpt i aluminiumsform kan settes rett i ovnen og er ferdig på 15 minutter. Alt den trenger er litt olje, krydder og raspet sitronskall.
  • Å ovnsbake fisk og grønnsaker går raskere i folie enn i ildfast form.
  • Mangler du noen ingredienser, går det som oftest veldig fint å benytte noe som ligner. For eksempel kan du bruke spagetti hvis du ikke har nudler, og brokkoli om du mangler erter.
  • Få noen faste og enkle fiskemiddager inn i repertoaret. Det er praktisk å ha et lite knippe favorittmiddager du kan lage samtidig som du hjelper noen med lekser, og andre med å pakke fotballbagen.